FISA DISCIPLINEI
1. Date despre program
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
Universitatea POLITEHNICA din Bucureşti |
1.2 Facultatea |
Facultatea de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei |
1.3 Departamentul |
Departamentul de Electronică Aplicată şi Ingineria Informaţiei |
1.4 Domeniul de studii |
Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologii Informaţionale |
1.5 Ciclul de studii |
Master |
1.6 Programul de studii/Calificarea |
Ingineria Informaţiei şi a Sistemelor de Calcul (IISC) |
2. Date despre disciplină
2.1 Denumirea disciplinei |
Managementul Activităţilor cu Suport Electronic (e-activities) / MASE |
||||||
2.2 Titularul activităţilor de curs |
Prof. dr. ing. Radu RĂDESCU |
||||||
2.3 Titularul activităţilor de laborator |
Prof. dr. ing. Radu RĂDESCU |
||||||
2.4 Anul de studiu |
I |
2.5 Semestrul |
2 |
2.6 Tipul de evaluare |
Examen |
2.7 Regimul disciplinei |
Obligatorie |
3. Timpul total estimat (ore pe semestru al activităţilor didactice)
3.1 Număr de ore pe săptămână din care |
4 |
3.2 curs |
2 |
3.3 sem/lab/pr. |
0/1/1 |
3.4 Total ore din planul de învăţământ din care |
56 |
3.5 curs |
28 |
3.6 sem/lab/pr. |
0/14/14 |
Distribuţia fondului de timp |
ore |
||||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
28 |
||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
14 |
||||
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
14 |
||||
Tutoriat |
14 |
||||
Examinări |
4 |
||||
Alte activităţi |
|
||||
3.7 Total ore studiu individual |
74 |
|
|
||
3.9 Total ore pe semestru |
130 |
|
|
||
3. 10 Numărul de credite |
5 |
|
|
4. Precondiţii (acolo unde este cazul)
4.1 de curriculum |
Arhitectura Sistemelor de Calcul, Reţele de Calculatoare, Proiectarea Bazelor de Date, Inginerie Software, Tehnologii Avansate în Programare, Modelare şi Simulare, Tehnologii de Programare în Internet, Tehnologii şi Echipamente Multimedia. |
4.2 de competenţe |
Cunoştinţe de: tehnici şi tehnologii de comunicaţii de date, medii de transmisiune online, algoritmi şi protocoale de reţea, tehnologii IT cu aplicaţii Internet, programare obiect-orientată, programare în Internet, sisteme de gestiune a bazelor de date. |
5. Condiţii (acolo unde este cazul)
5.1 de desfăşurare a cursului |
Prezentări PowerPoint / PDF cu video-proiector şi ecran. |
5.2 de desfăşurare a laboratorului/proiectului |
Prezenţa obligatorie la orele de aplicaţii (conform regulamentului studiilor universitare de masterat în UPB). |
6. Competenţe specifice acumulate
Competenţe profesionale |
- Aplicarea cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate pentru rezolvarea unor probleme tehnice complexe, specifice domeniului Ingineria Informaţiei şi a Sistemelor de Calcul; - Proiectarea şi realizarea de aplicaţii în reţele de calculatoare şi sisteme distribuite (reţele wireless, componente internet, grid computing, cloud computing); - Proiectarea şi realizarea de aplicaţii în sisteme informatice şi baze de date (data mining, teoria şi proiectarea bazelor de date, inclusiv distribuite, e-learning şi e-activities, tehnologii multimedia). |
Competenţe transversale |
- Îndeplinirea sarcinilor profesionale cu identificarea exactă a obiectivelor de realizat, a resurselor disponibile, a condiţiilor de finalizare a acestora, a etapelor de lucru, a timpului de lucru şi a termenelor de realizare aferente; - Executarea responsabilă a unor sarcini de lucru în echipă pluridisciplinară, cu asumarea de roluri pe diferite paliere ierarhice; - Identificarea nevoii de formare continuă şi utilizarea eficientă a surselor informaţionale şi a resurselor de comunicare şi formare profesională asistată (portaluri Internet, aplicaţii software de specialitate, baze de date, cursuri online etc.) atât în limba română cât şi într-o limbă de circulaţie internaţională. |
7. Obiectivele disciplinei (reieşind din grila de competenţe specifice acumulate)
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
Prezentarea principiilor şi conceptelor de bază ale proiectării şi exploatării unui sistem de gestionare a activităţilor asistate de calculator (e-activities). Expunerea obiectivelor şi caracteristicilor generale ale construcţiei şi funcţionării unui sistem cu suport electronic şi a modalităţilor de creare a conţinutului pentru aceasta. Detalierea caracteristicilor tehnice şi funcţionale ale unei soluţii e-activities din perspectiva actorilor implicaţi: administratori şi utilizatori. Abordarea modului de organizare şi structurare a sistemelor e-activities din perspectiva tehnologiilor IT implicate, conform specificaţiilor şi standardelor actuale: arhitecturi, protocoale, standarde, mod de distribuire şi exploatare, servicii, securitate etc. |
7.2 Obiective specifice |
Studiul detaliat al componentelor unui sistem de tip e-activities. Identificarea modulelor generale şi a constrângerilor specifice ale unui astfel de sistem. Abordarea tipurilor de prelucrări în reţea la nivel de server şi de client. Lucrul cu categoriile de baze de date ale unei platforme online şi acomodarea cu facilităţile oferite de tipurile de interfeţe ale acesteia. Proiectarea şi utilizarea unui sistem de tip e-activities, pornind de la formularea cerinţelor. Gestionarea serviciilor şi asigurarea securităţii. Conceperea unor aplicaţii inteligente, interactive şi atractive pentru crearea de conţinut în platforme online. |
8. Conţinuturi
9. Coroborarea conţinuturilor disciplinei cu aşteptările reprezentanţilor comunităţii epistemice, asociaţiilor profesionale si angajatori reprezentativi din domeniul aferent programului
Această disciplină propune studenţilor crearea abilităţilor de a aplica cunoştinţele generale şi specifice privind atributele de configurare şi utilizare a unui sistem de gestionare a activităţilor electronice (e-activities), acomodarea cu conceptele, modul de abordare şi cerinţele impuse de lucrul într-o platformă online cu suport electronic, precum şi crearea capacităţilor de proiectare şi operare cu o multitudine de tipuri de sisteme e-activities, atât din punctul de vedere al conceptorului, cât şi din cel al beneficiarului unui astfel de serviciu electronic. Disciplina oferă studenţilor posibilitatea de a evalua pe baza criteriilor de performanţă ale standardelor e-activities (funcţionalitate, interactivitate, modularitate, grad de atractivitate, adaptabilitate, siguranţă, scalabilitate etc.) un anume tip de sistem şi maniera în care acesta poate fi utilizat într-o situaţie practică dată. Programa cursului răspunde concret cerinţelor actuale de dezvoltare şi evoluţie, subscrise economiei europene a serviciilor din specializarea Ingineria Informaţiei şi a Sistemelor de Calcul a domeniului Inginerie Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologii Informaţionale. În contextul progresului tehnologic actual al dispozitivelor electronice, micro şi nanoelectronicii, domeniile vizate de tipurile de e-activities sunt foarte vaste, aplicaţiile practice fiind deosebit de diverse şi complexe. Industria comunicaţiilor şi ştiinţa calculatoarelor solicită într-un ritm tot mai accentuat ingineri specializaţi în probleme privind proiectarea, exploatarea şi întreţinerea sistemelor şi platformelor de activităţi cu suport electronic şi a aplicaţiilor acestora, inclusiv aplicaţii de Internet, precum grid computing, cloud computing, inteligenţă operaţională şi Internet of Things, pentru care sunt necesare cunoaşterea detaliată a arhitecturilor de sistem şi a serviciilor într-o platformă de tip e-activities. Dezvoltarea rapidă a sistemelor dedicate complexe, care includ sisteme de gestiune online pe dispozitive electronice fixe şi/sau mobile/portabile, impune necesitatea identificării, cunoaşterii şi soluţionării aspectelor specifice domeniului e-activities. Programa cursului răspunde concret acestor cerinţe actuale de dezvoltare şi evoluţie, subscrise Strategiei EUROPA 2020, prin pregătirea, în domeniul Inginerie Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologii Informaţionale, a unei forţe de muncă înalt calificate, apte să contribuie la o economie inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii. În contextul progresului actual al tehnologiei informaţiei, domeniile de activitate vizate cuprind toate aspectele vieţii economice şi sociale în care se urmăreşte trecerea spre societatea bazată pe cunoaştere, în care experienţa umană este externalizată în sisteme independente, dedicate unor domenii diverse, de la sisteme utilitare curente, la domeniile telecomunicaţii, medical, economic, comercial, bancar, social, cultural, educaţional etc. Se asigură astfel absolvenţilor competenţe adecvate necesităţilor actuale de calificare înaltă, cu o pregătire ştiinţifică şi tehnică moderne şi avansate, de calitate şi competitive, care să le permită angajarea rapidă după absolvire, fiind perfect încadrate în politica Universităţii Politehnica din Bucureşti, atât din punctul de vedere al conţinutului şi structurii, cât şi din punctul de vedere al aptitudinilor şi deschiderii internaţionale oferite studenţilor. |
10. Evaluare
Tip activitate |
10.1 Criterii de evaluare |
10.2 Metode de evaluare |
10.3 Pondere în nota finală |
10.1 Curs |
- cunoaşterea noţiunilor teoretice fundamentale; - cunoaşterea modului de aplicare a teoriei la probleme specifice; - analiza diferenţiată şi critică a modelelor teoretice. |
Test scris de verificare, cu subiecte care acoperă întreaga materie, realizând o sinteză între parcurgerea teoretică comparativă a materiei şi explicitarea prin exerciţii şi probleme a modelelor de aplicaţii practice. |
50 |
10.2 Laborator / Proiect |
- cunoaşterea tipurilor de activităţi, a tehnologiilor IT şi a tipurilor de algoritmi, metodologii şi proceduri, pentru utilizarea acestora în rezolvarea unei probleme; - cunoaşterea modului de utilizare a uneltelor pentru proiectarea, exploatarea şi întreţinerea aplicaţiilor; - demonstrarea funcţionării sistemelor şi platformelor e-activities studiate şi a temelor de proiectare realizate. |
Testare finală de laborator / proiect, cuprinzând o componentă teoretică şi o componentă practică. Componenta teoretică este verificată prin întrebări; componenta practică este evaluată prin verificarea modului de rezolvare (implementare, testare, funcţionare) de către student a unei probleme practice date. Notare: activitate pe parcurs (răspunsuri la întrebări, probleme rezolvate etc.) – 20%; teme şi etape intermediare – 30%; testare finală – 50%. |
50 (25/25) |
10.6 Standard minim de performanţă |
|||
- realizarea obiectivului cursului, dovedită prin obţinerea a minimum 50% din punctajul de aplicaţii şi a minimum 50% din punctajul total. |
Data completării Semnătura titularului de curs Semnătura titularului de aplicaţii
25.09.2017 Prof. dr. ing. Radu Rădescu Prof. dr. ing. Radu Rădescu
Data avizării în departament Semnătura directorului de departament
26.09.2017 Prof. dr. ing. Sever Paşca