FISA DISCIPLINEI

 

 

1. Date despre program

1.1 Instituţia de învăţământ superior

Universitatea POLITEHNICA din Bucureşti

1.2 Facultatea

Facultatea de Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologia Informaţiei

1.3 Departamentul

Departamentul de Electronică Aplicată şi Ingineria Informaţiei

1.4 Domeniul de studii

Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologii Informaţionale

1.5 Ciclul de studii

Master

1.6 Programul de studii/Calificarea

Ingineria Informaţiei şi a Sistemelor de Calcul (IISC)

 

2. Date despre disciplină

2.1 Denumirea disciplinei

Managementul Activităţilor cu Suport Electronic

(e-activities) / MASE

2.2 Titularul activităţilor de curs

Prof. dr. ing. Radu RĂDESCU

2.3 Titularul activităţilor de laborator

Prof. dr. ing. Radu RĂDESCU

2.4 Anul de studiu

I

2.5 Semestrul

2

2.6 Tipul de evaluare

Examen

2.7 Regimul disciplinei

Obligatorie

 

3. Timpul total estimat (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână din care

4

3.2 curs

2

3.3 sem/lab/pr.

0/1/1

3.4 Total ore din planul de învăţământ din care

56

3.5 curs

28

3.6 sem/lab/pr.

0/14/14

Distribuţia fondului de timp

ore

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

28

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

14

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

14

Tutoriat

14

Examinări

4

Alte activităţi

 

3.7 Total ore studiu individual

74

 

 

3.9 Total ore pe semestru

130

 

 

3. 10 Numărul de credite

5

 

 

 

4. Precondiţii (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

Arhitectura Sistemelor de Calcul, Reţele de Calculatoare, Proiectarea Bazelor de Date, Inginerie Software, Tehnologii Avansate în Programare, Modelare şi Simulare, Tehnologii de Programare în Internet, Tehnologii şi Echipamente Multimedia.

4.2 de competenţe

Cunoştinţe de: tehnici şi tehnologii de comunicaţii de date, medii de transmisiune online, algoritmi şi protocoale de reţea, tehnologii IT cu aplicaţii Internet, programare obiect-orientată, programare în Internet, sisteme de gestiune a bazelor de date.

 

5. Condiţii (acolo unde este cazul)

5.1 de desfăşurare a cursului

Prezentări PowerPoint / PDF cu video-proiector şi ecran.

5.2 de desfăşurare a laboratorului/proiectului

Prezenţa obligatorie la orele de aplicaţii (conform regulamentului studiilor universitare de masterat în UPB).

 

6. Competenţe specifice acumulate

Competenţe profesionale

- Aplicarea cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate pentru rezolvarea unor probleme tehnice complexe, specifice domeniului Ingineria Informaţiei şi a Sistemelor de Calcul;

- Proiectarea şi realizarea de aplicaţii în reţele de calculatoare şi sisteme distribuite (reţele wireless, componente internet, grid computing, cloud computing);

- Proiectarea şi realizarea de aplicaţii în sisteme informatice şi baze de date (data mining, teoria şi proiectarea bazelor de date, inclusiv distribuite, e-learning şi e-activities, tehnologii multimedia).

Competenţe transversale

- Îndeplinirea sarcinilor profesionale cu identificarea exactă a obiectivelor de realizat, a resurselor disponibile, a condiţiilor de finalizare a acestora, a etapelor de lucru, a timpului de lucru şi a termenelor de realizare aferente;

- Executarea responsabilă a unor sarcini de lucru în echipă pluridisciplinară, cu asumarea de roluri pe diferite paliere ierarhice;

- Identificarea nevoii de formare continuă şi utilizarea eficientă a surselor informaţionale şi a resurselor de comunicare şi formare profesională asistată (portaluri Internet, aplicaţii software de specialitate, baze de date, cursuri online etc.) atât în limba română cât şi într-o limbă de circulaţie internaţională.

 

7. Obiectivele disciplinei (reieşind din grila de competenţe specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

Prezentarea principiilor şi conceptelor de bază ale proiectării şi exploatării unui sistem de gestionare a activităţilor asistate de calculator (e-activities). Expunerea obiectivelor şi caracteristicilor generale ale construcţiei şi funcţionării unui sistem cu suport electronic şi a modalităţilor de creare a conţinutului pentru aceasta. Detalierea caracteristicilor tehnice şi funcţionale ale unei soluţii e-activities din perspectiva actorilor implicaţi: administratori şi utilizatori. Abordarea modului de organizare şi structurare a sistemelor e-activities din perspectiva tehnologiilor IT implicate, conform specificaţiilor şi standardelor actuale: arhitecturi, protocoale, standarde, mod de distribuire şi exploatare, servicii, securitate etc.

7.2 Obiective specifice

Studiul detaliat al componentelor unui sistem de tip e-activities. Identificarea modulelor generale şi a constrângerilor specifice ale unui astfel de sistem. Abordarea tipurilor de prelucrări în reţea la nivel de server şi de client. Lucrul cu categoriile de baze de date ale unei platforme online şi acomodarea cu facilităţile oferite de tipurile de interfeţe ale acesteia. Proiectarea şi utilizarea unui sistem de tip e-activities, pornind de la formularea cerinţelor. Gestionarea serviciilor şi asigurarea securităţii. Conceperea unor aplicaţii inteligente, interactive şi atractive pentru crearea de conţinut în platforme online.

 

8. Conţinuturi

8.1 Curs

 

Metode de predare

Observaţii

1. Introducere în e-activities

1.1.Despre e-activities

1.2.Sisteme online cu suport electronic

1.3.Obiectivele unui sistem e-activities

1.4.Infrastructura tehnologică

1.5.Specificaţii generale

Predarea se realizează prin proiector şi la tablă (acoperind funcţia de comunicare şi demonstrativă), materialele documentare pentru curs fiind disponibile online, la adresele:

http://easy-learning.neuro.pub.ro (platforma Easy-Learning ver. 2.0),

http://easy-learning.neuro.pub.ro:8888 (platforma Easy-Learning ver. 1.2) şi

http://atm.neuro.pub.ro/rradescu/epm.htm.

Metodele de comunicare orală utilizate sunt metoda expozitivă şi metoda problematizării, utilizate frontal, dialogul, conversaţia, demonstrarea.

Materialele de curs sunt: notele şi prezentările de curs, probleme propuse, prezentare de cazuri.

2 ore

2. Interacţiunea om-calculator

2.1. Principii de proiectare şi utilizare în activităţi electronice

2.2. Abordări ale proiectării centrate pe utilizator

2.3. Interfaţa de utilizator şi strategii de proiectare software

2.4. Niveluri de experienţă ale utilizatorilor

2.5. Stiluri de interacţiune şi ingineria utilizărilor

2.6. Tehnologii în sisteme colaborative

2 ore

3. Medii pentru activităţi online

3.1. Modelul şi cerinţele unui sistem online

3.2. Tehnologii de comunicare online

3.3. Comunităţi dinamice online

3.4. Necesităţile utilizatorului online

3.5. Dezvoltarea comunităţilor online

2 ore

4. Modelarea sistemelor e-activities

4.1. Constrângeri impuse

4.2. Caracteristici generale

4.3. Abordare conceptuală şi tehnologică

4.4. Module de sistem

4.5. Arhitecturi şi protocoale

4.6. Managementul cunoaşterii în e-activities

2 ore

5. Problematica tehnică a activităţilor electronice

5.1. Configurări de reţea

5.2. Procesări la nivel de server şi de client

5.3. Aspecte referitoare la integrare şi distribuţie

5.4. Asigurarea serviciilor

5.5. Probleme de securitate

5.6. Abordări specifice tipurilor de e-activities

2 ore

6. Componentele activităţilor electronice

6.1. Sisteme e-education: e-course, e-learning şi e-teaching

6.2. Sisteme e-commerce, e-business, e-marketing şi e-banking

6.3. Sisteme e-democracy, e-government şi e-administration

6.4. Sisteme e-health şi e-tourism

6.5. Sisteme e-environment şi e-marine

6.6. Sisteme e-conference, e-books, e-bookstore şi e-libraries

6.7. Sisteme e-work, e-tools, e-configurator şi servicii online

6.8. Aplicaţii e-mobile ale tipurilor de e-activities

6 ore

7. Aspecte teoretice avansate ale sistemelor e-activities

7.1. Standarde actuale în e-activities

7.2. Comunicare, aplicaţii Internet şi tehnologii web

7.3. Comunităţi şi platforme virtuale multi-nivel

7.4. Soluţii integrate în e-activities

7.5. Sisteme de gestionare a conţinutului CMS (Content Management Systems)

7.6. Tendinţe şi direcţii de cercetare

2 ore

8. Prezentarea unei soluţii e-learning

8.1. Server dedicat Unix (Linux)

8.2. Server web Apache

8.3. Gestiunea bazelor de date relaţionale şi distribuite MySQL

8.4. Pagini web dinamice PHP

8.5. Aplicaţii web interactive AJAX şi J2E

8.6. Soluţii alternative: IIS-ASP, Tomcat-JSP, ColdFusion, xSP

2 ore

9. Studiu de caz: platforma de învăţământ Easy-Learning

9.1. Modelul platformei Easy-Learning

9.2. Structura bazei de date

9.3. Interfaţa de administrare

9.4. Interfaţa tutorilor (profesorilor)

9.5. Interfaţa utilizatorilor (studenţilor)

2 ore

10. Studiu de caz: librărie electronică

10.1. Comerţul electronic

10.2. Motoare de căutare

10.3. Modalităţi de plată

10.4. Scopul şi obiectivele librăriei electronice

10.5. Proiectarea librăriei electronice

2 ore

11. Alte studii de caz
11.1. Compararea fişierelor şi sincronizarea la distanţă în sisteme de lucru colaborative
11.2. Aplicaţie de video-conferinţă în comunităţi virtuale
11.3. Crearea şi gestionarea conţinutului e-learning pentru studiul online al unui curs

11.4. Platformă virtuală online pentru aplicaţii de tip Smart City

4 ore

 

Total:

28 ore

Bibliografie

  1. Radu Rădescu, Managementul activităţilor cu suport electronic (e-activities) – lucrări practice, Editura Politehnica Press, Bucureşti, 2010.
  2. Radu Rădescu, Managementul activităţilor cu suport electronic (e-activities) – lucrări practice, ediţia a II-a, Editura Politehnica Press, Bucureşti, 2017.
  3. Radu Rădescu, The Easy-Learning Platform – Concept and Implementation, LAP Lambert Academic Publishing, Saarbrücken, Germany, 2011.
  4. Radu Rădescu, Sisteme şi servicii cu suport electronic – e-activities, Editura Matrix Rom, Bucureşti, 2018 (în curs de apariţie).
  5. Badrul H. Khan, Managing E-learning Strategies, Information Science Publishing, 2005.
  6. Saul Carliner, Patti Shank (Editors), The E-Learning Handbook: A Comprehensive Guide to Online Learning, 1st Edition, Pfeiffer Publishing, 2008.
  7. E-activities Online Tutorial: https://eactivities.union.ic.ac.uk/
  8. Note de curs, ghiduri practice pentru aplicaţii (online):
    • http://easy-learning.neuro.pub.ro (platforma Easy-Learning ver. 2.0)
    • http://easy-learning.neuro.pub.ro:8888 (platforma Easy-Learning ver. 1.2)
    • http://atm.neuro.pub.ro/rradescu/epm.htm

8.2 Laborator

Metode de predare

Obs.

1. Aplicaţie e-course: conceperea şi realizarea unui curs online

Studenţii rulează, testează şi evaluează independent aplicaţiile şi sistemele virtuale online, prin utilizarea continuă a calculatorului şi a mediului software de lucru. Studenţii lucrează individual sau în echipă direct în aplicaţii, conform planului lucrării de laborator. Partea teoretică a şedinţelor este susţinută de platformele de laborator asociate aplicaţiilor, puse la dispoziţia studenţilor. Partea practică a şedinţelor (aplicaţiile) se realizează în platforma de învăţământ online Easy-Learning. Toate materialele didactice sunt accesibile online la adresele:

http://easy-learning.neuro.pub.ro (platforma Easy-Learning ver. 2.0), http://easy-learning.neuro.pub.ro:8888 (platforma Easy-Learning ver. 1.2), http://atm.neuro.pub.ro/rradescu/epm.htm.

1 oră

2. Aplicaţie e-health: monitorizare tomografică şi imagistică medicală 3D & 4D

1 oră

3. Aplicaţie e-work: compararea fişierelor în sisteme colaborative

1 oră

4. Aplicaţie e-commerce: gestionarea unui magazin virtual

1 oră

5. Aplicaţie e-learning: interfaţa administratorului din platforma Easy-Learning

0,5 ore

6. Aplicaţie e-learning: interfaţa tutorilor/profesorilor din platforma Easy-Learning

0,5 ore

7. Aplicaţie e-learning: interfaţa utilizatorilor/ studenţilor din platforma Easy-Learning

0,5 ore

8. Aplicaţie e-banking: sistem interactiv de operaţii bancare de tip Internet Banking

1 oră

9. Aplicaţie e-tools: crearea şi editarea de diagrame UML

1 oră

10. Aplicaţie e-democracy: platformă bazată pe modelarea proceselor de business (Business Process Management)

1 oră

11. Aplicaţie e-marine: platformă virtuală gestionare online a unui sistem de navigaţie

1 oră

12. Aplicaţie e-library: bibliotecă electronică online

1 oră

13. Aplicaţie e-configurator: model web interactiv pentru simularea dispunerii spaţiale a obiectelor geometrice într-un volum definit

1 oră

14. Aplicaţie e-conference: sistem de video-conferinţă DimDim WebMeeting

1 oră

15. Aplicaţie e-environment: platformă inteligentă de tip Smart City

1 oră

16. Testarea finală de laborator

0,5 ore

8.3 Proiect

Metode de predare

Obs.

Proiectarea unui tip de sistem e-activities sub forma unei platforme virtuale (web) de gestiune online, pe baza unor date iniţiale de proiectare cu cerinţe şi specificaţii impuse, având în vedere atingerea unor obiective măsurabile şi a unor performanţe clar definite. Temele propuse oferă studenţilor posibilitatea studierii şi familiarizării cu uneltele de proiectare IT specifice întregii game de aplicaţii de tip e-activities, precum şi ocazia de aprofundare a limbajelor şi mediilor de programare, studiate în cadrul unor tehnologii care susţin dezvoltarea de aplicaţii practice online, punând în valoare creativitatea şi lucrul colaborativ în echipă.

 

 

 

 

Temele de proiectare sunt atribuite pe echipe de câte doi studenţi şi presupun o implementare practică software. Şedinţele de proiect prevăd etape intermediare bisăptămânale de verificare a rezultatelor de proiectare obţinute pe parcurs şi susţinerea finală publică a proiectelor realizate.

14 ore

 

Total:

28 ore

 

9. Coroborarea conţinuturilor disciplinei cu aşteptările reprezentanţilor comunităţii epistemice, asociaţiilor profesionale si angajatori reprezentativi din domeniul aferent programului

Această disciplină propune studenţilor crearea abilităţilor de a aplica cunoştinţele generale şi specifice privind atributele de configurare şi utilizare a unui sistem de gestionare a activităţilor electronice (e-activities), acomodarea cu conceptele, modul de abordare şi cerinţele impuse de lucrul într-o platformă online cu suport electronic, precum şi crearea capacităţilor de proiectare şi operare cu o multitudine de tipuri de sisteme e-activities, atât din punctul de vedere al conceptorului, cât şi din cel al beneficiarului unui astfel de serviciu electronic. Disciplina oferă studenţilor posibilitatea de a evalua pe baza criteriilor de performanţă ale standardelor e-activities (funcţionalitate, interactivitate, modularitate, grad de atractivitate, adaptabilitate, siguranţă, scalabilitate etc.) un anume tip de sistem şi maniera în care acesta poate fi utilizat într-o situaţie practică dată. Programa cursului răspunde concret cerinţelor actuale de dezvoltare şi evoluţie, subscrise economiei europene a serviciilor din specializarea Ingineria Informaţiei şi a Sistemelor de Calcul a domeniului Inginerie Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologii Informaţionale. În contextul progresului tehnologic actual al dispozitivelor electronice, micro şi nanoelectronicii, domeniile vizate de tipurile de e-activities sunt foarte vaste, aplicaţiile practice fiind deosebit de diverse şi complexe. Industria comunicaţiilor şi ştiinţa calculatoarelor solicită într-un ritm tot mai accentuat ingineri specializaţi în probleme privind proiectarea, exploatarea şi întreţinerea sistemelor şi platformelor de activităţi cu suport electronic şi a aplicaţiilor acestora, inclusiv aplicaţii de Internet, precum grid computing, cloud computing, inteligenţă operaţională şi Internet of Things, pentru care sunt necesare cunoaşterea detaliată a arhitecturilor de sistem şi a serviciilor într-o platformă de tip e-activities. Dezvoltarea rapidă a sistemelor dedicate complexe, care includ sisteme de gestiune online pe dispozitive electronice fixe şi/sau mobile/portabile, impune necesitatea identificării, cunoaşterii şi soluţionării aspectelor specifice domeniului e-activities. Programa cursului răspunde concret acestor cerinţe actuale de dezvoltare şi evoluţie, subscrise Strategiei EUROPA 2020, prin pregătirea, în domeniul Inginerie Electronică, Telecomunicaţii şi Tehnologii Informaţionale, a unei forţe de muncă înalt calificate, apte să contribuie la o economie inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii. În contextul progresului actual al tehnologiei informaţiei, domeniile de activitate vizate cuprind toate aspectele vieţii economice şi sociale în care se urmăreşte trecerea spre societatea bazată pe cunoaştere, în care experienţa umană este externalizată în sisteme independente, dedicate unor domenii diverse, de la sisteme utilitare curente, la domeniile telecomunicaţii, medical, economic, comercial, bancar, social, cultural, educaţional  etc. Se asigură astfel absolvenţilor competenţe adecvate necesităţilor actuale de calificare înaltă, cu o pregătire ştiinţifică şi tehnică moderne şi avansate, de calitate şi competitive, care să le permită angajarea rapidă după absolvire, fiind perfect încadrate în politica Universităţii Politehnica din Bucureşti, atât din punctul de vedere al conţinutului şi structurii, cât şi din punctul de vedere al aptitudinilor şi deschiderii internaţionale oferite studenţilor.

 

10. Evaluare

Tip activitate

10.1 Criterii de evaluare

10.2 Metode de evaluare

10.3 Pondere în nota finală

10.1 Curs

- cunoaşterea noţiunilor teoretice fundamentale;

- cunoaşterea modului de aplicare a teoriei la probleme specifice;

- analiza diferenţiată şi critică a modelelor  teoretice.

Test scris de verificare, cu subiecte care acoperă întreaga materie, realizând o sinteză între parcurgerea teoretică comparativă a materiei şi explicitarea prin exerciţii şi probleme a modelelor de aplicaţii practice.

 

 

 

50

10.2 Laborator / Proiect

- cunoaşterea tipurilor de activităţi, a tehnologiilor IT şi a tipurilor de algoritmi, metodologii şi proceduri, pentru utilizarea acestora în rezolvarea unei probleme;

- cunoaşterea modului de utilizare a uneltelor pentru proiectarea, exploatarea şi întreţinerea aplicaţiilor;

- demonstrarea funcţionării sistemelor şi platformelor e-activities studiate şi a temelor de proiectare realizate.

Testare finală de laborator / proiect, cuprinzând o componentă teoretică şi o componentă practică. Componenta teoretică este verificată prin întrebări; componenta practică este evaluată prin verificarea modului de rezolvare (implementare, testare, funcţionare) de către student a unei probleme practice date. Notare: activitate pe parcurs (răspunsuri la întrebări, probleme rezolvate etc.) – 20%; teme şi etape intermediare – 30%; testare finală – 50%.

 

 

 

 

 

 

50 (25/25)

10.6 Standard minim de performanţă

- realizarea obiectivului cursului, dovedită prin obţinerea a minimum 50% din punctajul de aplicaţii şi a minimum 50% din punctajul total.

 

 

Data completării                       Semnătura titularului de curs      Semnătura titularului de aplicaţii

 

25.09.2017                              Prof. dr. ing. Radu Rădescu      Prof. dr. ing. Radu Rădescu

 

 

Data avizării în departament                                          Semnătura directorului de departament

 

26.09.2017                                                                  Prof. dr. ing. Sever Paşca