Sunt pregatit pentru un doctorat  ?

Doctoratul presupune exigente si conditionari pe care e firesc sa nu le cunoasteti atunci cand doriti sa va inscrieti la doctorat. De multe ori
intentia este motivata cam asa: Mai vreau o diploma; Vreau sa ma laud cu inca un titlu; Pare interesant; Vecinul meu isi da doctoratul, eu de ce nu;
Daca tot am facut masteratul hai sa ma inscriu si la doctorat .. etc..

Scopul acestei pagini este tocmai de a va acorda o minima consiliere la  finalul careia sa puteti decide daca
0) nu sunteti inca pregatit
1) contactati un alt coleg conducator de doctorat (posibil sa aibe alte exigente) sau va ganditi la alt domeniu
2) amanati solicitarea de inscriere la doctorat pana la o data cand veti fi cu adevarat pregatit
3) parcurgeti restul paginii si imi trimiteti un e-mail (in masura in care sunt  si locuri disponibile - depinde de an, 0-1 locuri pe an) pentru a stabili o
intalnire in urma careia sa va pot face o evaluare.  In acest din urma caz va rog sa imi trimiteti si  rezultatul testului sub forma punctajului obtinut la fiecare preconditie (de ex. A3 B2 C3 D2   => Q=36  )

In ce ma priveste, cei care fac doctoratul cu mine nu il fac doar pentru ca sa mai achizitioneze o diploma ci pentru ca au motivatie pentru tematica convenita,  creativitate, le place sa faca cercetare stiintifica inclusiv sa redacteze si sa scrie lucrari publicabile in limba engleza, stapanesc un minim de instrumente de programare (esential), stapanesc bine limba engleza (esential) si au o motivatie alta decat  cele mentionate mai sus (mai precis doresc sa studieze si sa efectueze cercetare "pe bune").
Sunt cateva probleme pe care doctoranzii le intalnesc in mod curent si care nu pot fi depasite daca avem punctaje slabe la principalele preconditii pe care trebuie sa le indeplineasca la admitere. Neindeplinirea acestor conditii conduce la numeroase frustrari si pierdere de timp de ambele parti si prin urmare e mai bine sa stim daca suntem pregatiti sa ne angajam si deci sa avem o idee in "ce intram".  Nu este de neglijat nici faptul ca, dupa legislatie, daca v-ati inscris o data la doctorat fara taxa, chiar daca nu il terminati, o a doua inscriere la un doctorat impune automat o taxa (cateva mii de lei anual). Deci e mai intelept sa ne evaluam bine fortele inainte de a ne apuca de doctorat.
Este de notat ca numarul celor care termina un doctorat este mult mai mic decat al celor care il incep. 
Situatia se datoreaza si faptului ca nu exista o preconsiliere onesta din care sa rezulte daca candidatii sunt cu adevarat pregatiti pentru ce urmeaza.
Scoala doctorala ne impune ca unul dintre criteriile de calitate sa avem un procent cat mai mare de absolventi.  De aceea, nu este suficienta vointa, trebuie sa estimam (la interviul de preadmitere) si putiinta de a finaliza cu succes.

E bine de stiut ca am toleranta zero pentru plagiat, lipsa de onestitate si alte "formule" contemporane de genul "imi face teza un prieten",
in general aceste chestiuni se detecteaza la un anumit moment in cursul pregatirii, cu atat mai mult cu cat evaluarile se fac  in comisii (de la comisia
de indrumare - interna la comisia de sustinere publica si Comisia Nationala pentru acordarea diplomei - CNATDCU) .
Un viitor doctorand trebuie sa stie ca, dupa definitiile din regulamente   teza reflecta rezultate originale, verificabile,
dintre care o mare parte au fost
publicate in conferinte si/sau reviste stiintifice. 

Prin urmare va propun sa va autoevaluati parcurgand testul de mai jos (testul preconditiilor).
NUMAI daca obtineti Q>15 si nu exista preconditii cu mai putin de 2 puncte - imi puteti trimite rezultatul testului
(de ex: A2 B3 C2 D2 -> Q=A*B*C*D=24) astfel incat sa
consider ca are sens sa discutam mai departe (retur la pagina principala) despre
eventuala admitere la doctorat.  Imi propuneti (din tematica mentionata) ce v-ar interesa si ce argumente aveti pentru a-mi demonstra
ca aveti motivatia si resursele (de cunostinte) necesare pentru a persevera in tematica respectiva.

Daca aveti un punctaj mic la A,B,C, D sau la Q nu inseamna ca nu va puteti dezvolta aptitudinile la un program de doctorat dar la altcineva sau
pe alt profil (umanist, economic, juridic, etc.. ), desigur trebuie sa cautati o scoala doctorala de profil. 

Deci pre-conditiile esentiale pentru a parcurge in bune conditii un doctorat sunt:

A: Stapanesc bine un limbaj de programare in care sa pot construi scenarii de modelare si simulare corespunzand unor idei noi
Punctajul acordat la A:
0 - nu stiu nici-un limbaj, de fapt nici nu imi place programarea;
1 - am auzit de un limbaj dar nu sunt capabil(a) sa scriu cod, prefer sa utilizez numai programe gata facute de altii
2 - utilizez programe gata facute, dar sunt capabil sa le modific (intern, nu numai parametri de intrare) la nevoie pentru a le adapta scopului cercetarii
3 - dezvolt bine (sunt capabil sa dezvolt un program functional plecand de la o descriere a functiei dorite, sunt capabil sa stapanesc si sa coretez erorile de programare) doar intr-un limbaj (de ex. Python, C, Java sau Matlab) dar sunt deschis ideii de a invata limbaje noi
4 - stapanesc bine mai multe limbaje (le puteti enumera cu ocazia interviului, impreuna cu dovezi - programe scrise de dvs)

B: Capacitate foarte buna de a lucra independent si de a face cercetare stiintifica (documentare, modelare si simulare, redactare, prezentare)
Punctaje: 

0 - nu imi place cercetarea, imi place doar sa acumulez cunostinte
1 - inteleg prin cercetare independenta o situatie in care profesorul imi spune pas
cu pas ce sa fac, de cate ori imi apare o eroare intreb profesorul in loc sa caut sa ma lamuresc singur(a)
si in care profesorul trebuie sa imi dea "mura-in-gura" cod gata facut si eu doar sa fac experimente pe care sa le raportez;
   - prin documentare inteleg sa ma limitez (sa astept) referinte bibliografice numai de la profesor.
2 - sunt in stare sa inteleg ideile propuse de profesor si comisia de indrumare in cadrul unor intalniri (inclusiv prin e-mail si / sau Teams) si sa le testez folosind aptitudinile proprii de documentare si programare (nu ca la 1). Sunt in stare sa caut materiale relevante in subiectul cercetarii si sa le ierarhizez dupa importanta utilizand instrumente specifice (internet, biblioteci)
3 -  sunt receptiv(a) la idei, in general sunt o persoana creativa si vin cu completari proprii, imi face placere sa le testez prin activitati specifice (documentare, programare, simulare). De asemenea am capacitatea sa redactez rapoarte de sinteza inaintea intalnirilor periodice cu profesorul (comisia de indrumare) in care sa prezint esenta celor descoperite de mine (nu liste cu zeci de pagini de rezultate independente, fara sa
existe o prezentare sintetica a lor).

C:  Capacitatea de a prezenta onest rezultatele cercetarii inclusiv in limba engleza
Aceasta include capacitati de redactare, de prezentare in fata unui auditoriu de specialitate si capacitatea de
a-si organiza deplasari la conferintele stiintifice

 0- desi nu am aptitudini sa generez rezultate originale, am invatat tehnici de plagiere si pot sa "compun" o lucrare care sa insele
vigilenta comisiei de recenzori si/sau a programelor antiplagiat (Nota: din experienta, chestiunea "merge"
o data de doua ori dar la un moment dat se detecteaza, cu oprirea definitiva a relatiei de indrumare si nefinalizarea tezei, cat despre
programele antiplagiat .. ele sunt inca departe de a egala performanta umana in detectarea unor astfel de fenomene)
1 - nu cunosc bine decat limba romana.
   - ma sperie (inhiba) ideea de a redacta in limba engleza un articol stiintific
2 - Am o minima experienta in prezentari (lucrare de diploma, disertatie), cunosc bine limba engleza (citit, scris in special) dar pana in prezent nu am scris/prezentat un articol in engleza, totusi nu ma sperie idea de a incerca sa redactez un astfel de articol.
3- Am redactat/prezentat deja un articol in limba engleza in care am expus rezultatele cercetarii mele in conformitate cu normele etice in vigoare
(citare de referinte, organizarea standard a articolului, etc.)
 
D: Disponibilitate de timp

0 - Am un servici solicitant, si/sau o familie cu multe probleme, imi raman maxim 4 ore pe saptamana pe care le-as putea dedica doctoratului
2 - As putea, cu multe sacrificii, sa dedic macar 2 ore pe zi in mod sistematic doctoratului, cei de la servici sunt ingaduitori in aceasta privinta
3 - Am o situatie care imi permite sa imi aloc cam tot timpul doctoratului, este un punct important in cariera mea
pentru care sunt dispus sa renunt (pentru 3-4 ani) la alte preocupari.


Alte intrebari frecvente:
Q: Am absolvit cu o medie mare. Inseamna ca ma calific automat pentru doctorat ?
A: Desigur este laudabil, dar nu neaparat suficient, trebuie sa treceti de testul preconditiilor de mai sus.

Q: Este bine sa ma recomande cineva ?
A: Este mai intelept sa va prezentati dvs. singur intentia de a va inscrie la doctorat, chiar daca va poate recomanda
cineva (coleg, cunostinta, etc.). In ce ma priveste, eu tin cont de calitatile omului (masura in care obtine un punctaj
acceptabil la testul preconditiilor) si nu neaparat de cine il recomanda (desigur tin cont de orice recomandare cu caracter strict profesional,
mult mai putin sau mai degraba de de loc de recomandari gen "e bun dom'le ca il cunosc eu" sau "e omul lu' ..")
Incepand cu 2022 regulamentul cere explicit sa aveti pe cererea de inscriere avizul (semnatura) unui expert din domeniu.
Daca sunteti absolvent la masterul IISC (vedeti nota de mai jos) vom ruga un coleg care v-a fost profesor si care foarte probabil
va fi cooptat si in comisia de indrumare. De altfel, expertul este de regula o persoana cu care ati lucrat la o tema de cercetare
(indrumare diploma, licenta etc.) si care va cunoaste suficient de bine.

Q: Exista o varsta optima pentru doctorat ?
A: Poate fi subiectiv, insa din experienta, cu cat varsta este mai aproape de finalizarea unui program serios de studii
cu atat vor fi mai mici dificultatile. Peste 35-40 ani este mult mai greu (motivele se vor regasi in punctajele de mai sus).

Nota: Din diverse motive (supraincarcare cu programale licenta/masterat, posibilitatea de iesi in cativa ani la pensie etc..)
in prezent sunt dispus sa indrum doctoranzi numai dintre absolventii pe care i-am indrumat anterior la ciclul de licenta sau masterat, pe ideea  de a continua / aprofunda tematica deja abordata.
Scoala doctorala a incadrat in ultimii ani foarte multi colegi tineri, dinamici, conectati la grupuri de cercetare finantate prin granturi asa ca
aveti o paleta larga de optiuni in cazul in care nu va incadrati in precizarea de mai sus.

Bibliografie utila:

[1]  A. Nichici, "Lucrari stiintifice, concepere, redactare, comunicare", Ed. Politehnica Timisoara, 2010.
Nota: cartea se gaseste (decembrie 2013) la libraria AGIR (online sau la libraria din zona pietei Romane)
Este un material foarte util, cu atat mai mult cu cat reflecta situatia de la noi din tara si din domeniul nostru.
coperta si introducere  (pentru cele discutate aici, in special capitolul 8)

R. Dogaru, martie 2019, actualizat aprilie 2022, sept. 2023.